logo

Noordkaap - Lofoten

Bekijk folder online(flipboek) of download hier als pdf

21 daagse rondreis Noordkaap met Lofoten.
Deze bijzondere reis maakt men maar één keer in zijn leven. We reizen met onze 30-persoons luxusbus dwars door Duitsland naar Travemünde, waar we `s-avonds inschepen op de Finnjet naar Helsinki de hoofdstad van Finland. De reis gaat door het prachtige landschap van Finland langs de verschillende meren en bossen. De Finnen zeggen zelf „reizen in Finland is niet stressig". Dat is ook waarom wij niet de normale route naar het noorden nemen, maar via Oost Finland naar Lapland. Daar bezoeken we een rendierpark en overnachten in Inari in een Samen (=Lappen) Hotel. Na een week vol met verschillende indrukken komen we dan aan in Noorwegen op de Noordkaap. De middernachtzon op de Noordkaap moet men gewoon beleefd hebben! Noorwegen met zijn Fjorden, eilanden en wilde natuur begeleiden ons op de route naar het zuiden. We bezoeken onder andere Alta, Tromsø, Lofoten met zijn mooie vogelpracht en Trondheim, de vroegere hoofdstad van Noorwegen. Vanaf hier rijden we niet de normale route naar Oslo, maar nemen de mooiere route via Atlanterhavsvegen, de gouden route tot aan Flam. Hier maken we een treinrit over de beroemde route in Flǻm aan de Sognefjellet en rijden dan door naar Bergen. Van hieruit gaat het dan over het hoogplateau de Hardaggervidda  naar de hoofdstad Oslo, waar we ons bezoek aan Noorwegen eindigen met een stadsrondrit  en een bezoek brengen aan de belangrijkste bezienswaardigheden, voordat we de Colorline boot nemen naar Kiel. De laatste dag rijden we dan door Duitsland terug naar Nederland.

Dag 1: 26 mei 2018  van Nederland naar Travemünde.
Via de ophaalroute in Nederland en de Duitse autobaan naar Travemünde. Einde van de middag aankomst in Travemünde waar we Travemünde nog een klein beetje kunnen bekijken en daarna in de haven het avondeten genieten, voordat we om 22 uur inschepen op de Finnjet naar Helsinki. Vanaf dit moment geldt dan ook de Finse tijd (1 uur vroeger). De Finnlines is een gecombineerde vracht- en passagiersschip met alle comfort, zo zijn alle cabines rookvrij en voorzien van douche / wc / radio / sattelite-TV. Op de Finnlines is het gebruik van de Sauna en Whirlpool gratis.

Dag 2: 27 mei op de Oostzee.
De 28-urige bootvaart over de Oostzee gaat langs enkele eilanden die in de Oostzee liggen. De afstand van Travemünde naar Helsinki zijn 611 zeemijlen, dat is 1132 kilometer. Als het weer het toelaat kunnen we op het dek van de zon genieten en heerlijk relaxen.

Dag 3: 28 mei Helsinki.
Tijdens het ontbijt varen we langs de vele eilanden voor de kust van Finland. Helsinki de hoofdstad van Finland wordt ook „de witte stad van het noorden“ genoemd. Hier maken we een uitgebreide stadsrondrit en bezoeken belangrijke bouwwerken zoals: de Uspenski Kathedraal, de Dom en werken van de finse architect Alvar Aalto en het monument van de componist Sibelius. Finland staat bekend om zijn design artikelen, zoals o.a. het glaswerk van  Littala of stoffen van Marimekko, deze vinden we allemaal weer terug op de Esplanade of in het voetgangersgebied. Als men ondertussen trek gekregen heeft dan is de vismarkt met de markthal de beste plaats hiervoor. Aan het einde van de dag rijden we naar de buitenwijk Vousaari waar ons hotel in de bossen en direct aan de Oostzee gelegen is. Het hotel is gebouwd in de typisch finse houtbouwarchitectuur. In het hotel genieten we vanavond van een
3-gangen dinner.

Dag 4: 29 mei ca. 540 km van Helsinki naar Koli.
Vandaag begint onze reis door Finland pas echt. Vanaf Helsinki rijden we richting het noorden naar Lathi aan het Saimaa-meerenplateau voorbij naar Mikkili en Souvanlinna. De Saimaa met zijn rivieren en kanalen is verbonden met de grotere waterplateau´s in het noorden van het land, hierdoor krijg je een labyrinth van water en kan men over het grootste waterplateau van Europa spreken. Souvalinna is de belangrijkste stad in het Südsavo gebied. Een gedeelte van de stad ligt gedeeltelijk op eilanden. Olavinlinna geldt als de best bewaard gebleven middeleeuwse burcht in Noord-Europa, die we dan ook bezoeken. Later op de middag rijden we verder door het Saimaa gebied naar Koli. Vanuit het hotel hebben we een heerlijk uitzicht over de verschillende meren, aangezien het op een kleine heuvel gelegen is.

Dag 5: 30 mei ca. 540 km van Koli naar Salla.
Vandaag rijden we door een heel bosrijk gebied en zullen hier ook niet zoveel mensen tegenkomen, maar wel de kans om het eerste rendier te zien. Via Nurmes gaan we richting Kuhmo dat in het gebied Kainuu gelegen is. In de bossen rondom Kuhmo komen verschillende diersoorten voor, waaronder de 4 grote roofdiersoorten van Finland, zoals de bruine beer, wolven, lijnxen en veelvraten. Kuhmo is bekend om zijn muziekfestival in de zomer, hier maken wij ook een kleine pauze. Karelien is de oostelijkste provincie van Finland, wij rijden door deze provincie naar het noorden. In het grensgebied met Rusland liggen kleine dorpjes waar de orthodoxe en de karelische traditie nog in leven is. In het bovenste gedeelte van het Kainuu gebied ligt Soumussalme, hier is Finland op zijn smalst. Deze regio is vanwege de gevechten met Rusland tijdens de winter 1939/40 bekend geworden. In Soumussalmi maken we een pauze voor de lunch. `s-Middags rijden we dan door naar Lapland. Deze regio waar Kuusamo ligt, wordt traditioneel Koilismaa genoemd. Het gebied rond Kuusamo bestaat uit een dun bevolkt gebied met grotendeels bossen. Hierdoor is de inwonersdichtheid van Kuusamo 3,18 inwoner per kwadraatkilometer. In Salla beleven we het echte Lapland! Hier ervaart men de stilte van de wildernis en bevinden we ons echt „in the middle of nowhere“. We overnachten in typische kleine houten huisjes die bij het Hotel Sallatunturin Tuvat horen.

Dag 6: 31 mei ca. 470 km van Salla naar Inari.
Na onze eerste nacht in Lapland staat als eerste een bezoek bij Kössin rendierpark op het programma. Hier komen we alles over de rendieren te weten. Daarna rijden we door naar de poolcirkel in Rovaniemi. waar u de kerstman kunt bezoeken, eventueel de kerstpost alvast versturen of alleen een stempel van de poolcirkel halen. Daar heeft u ook alle tijd om te lunchen. Na dit bezoek rijden we met een stop door naar Inari waar we in een hotel overnachten dat door de Samen (=Lappen) gevoerd wordt. Dit traditionele hotel ligt aan de rivier.

Dag 7: 1 juni ca. 425 km van Inari naar Honningsvag en de Noordkaap.
Dit wordt waarschijnlijk de langste dag van de hele reis. We bezoeken iets buiten Inari Siida – het Sami Museum, een openluchtmuseum waar zo ongeveer 50 objecten van traditionele als vaststaande als beweegbare gebouwen en constructies staan. Deze waren voor de voorraad of voor het jagen en het verzorgen van de kudde rendieren. Aansluitend rijden we het laatste stukje door Finland en gaan bij Karigasniemi de grens over naar Noorwegen. De eerste plaats in Noorwegen is Karasjok en hier houden we een middag pauze. Nu kunnen we de klok weer terug zetten want we hebben vanaf dit moment weer dezelfde tijd als de rest van Europa. Via Lakselv en de eerste Fjord die we in Noorwegen zien, gaan we door de tunnel naar Honnigsvag. Na het avondeten in het hotel hebben we nog een beetje tijd voordat we doorrijden naar de andere kant van het eiland naar de Noordkaap. We hopen dat het weer perfect is zodat we ook de middernachtzon kunnen zien. In het Noordkaapcenter is een panoramafilm te zien, er is een postkantoor en er zijn enkele monumenten op de Noordkaap. Precies om middernacht kunnen we dan ook zien dat hier de zon niet ondergaat. Na deze belevenis gaan we terug naar ons hotel met de ervaring dat we op het noordelijkste puntje van Europa zijn geweest.

Dag 8: 2 Juni - ca. 350 km van Honningsvåg naar Kvænangsfjellet.
Na een laat ontbijt en een klein beetje langer geslapen te hebben verlaten we eind van de ochtend het eiland Mageroya (Noordkaapeiland). De eerste stop is Alta het centrum van de Samen in Noorwegen. Hier bezoeken we het Alta museum met zijn rotstekeningen, die al sinds 1985 op de Unseco lijst vermeldt staat. Deze rotstekeningen zijn ca. 6000 jaar oud en liggen op kale rotsen net boven de zeespiegel. Aansluitend rijden we langs de Fjorden naar Kvænangsfjellet. Ons hotel Gildetun ligt op de Kvænangsfjellet van 412 meter. Het uitzicht is indrukwekkend, met de rotsen die uit de noordelijke ijszee komen. We bevinden ons hier op een van mijn lievelingsplekken in Noorwegen, als het weer het toelaat kan men vanaf hier het best de middernachtzon zien. Het hotel bestaat uit een hoofdgebouw met verschillende houten huisjes voor 2, 4 of 6 personen. De kunstenaars uit de omgeving hebben het hotel ingericht en hierdoor een speciaal element aan het gebouw gegeven.

Dag 9: 3 Juni - ca. 200 km van Kvaenangsfjellet naar Tromsø.
Vandaag is het niet zo ver naar Tromsø. Via de veerponten Olderdalen naar Lyngseidet en van Svenby naar Breivikeidet bereiken we Tromsø. Als eerste bezoeken we de kerk in Tromsdal met zijn typische bouwwijze. In de volksmond wordt deze kerk ook wel „IJszeekathedraal“ genoemd. In ieder geval doet de vorm en de grote witte vlakte denken aan een ijsberg. Ons hotel ligt in het centrum van Tromsø en zo kunt u vanmiddag Tromsø zelf ontdekken, zoals shoppen of u brengt een bezoek aan de Dom of het Polaria museum of u gebruikt de middag om een beetje bij te slapen van de vermoeiende avond op de Noordkaap.

Dag 10: 4 Juni - ca. 425 km van Tromsø naar Svolvær.
Deze dag is vol met contrasten! Van Tromsø (Centrum van het noorden) rijden we naar het mooiste wat het noorden te bieden heeft „de Lofoten“. Via Nordkjosbotn, Andselv en Bjerkvik gaan we door diverse tunnels naar het zuiden. Vanaf Bjerkvik verlaten we de E6 en nemen de E10 naar de eilanden van de Lofoten. De Lofoten – ook „Eiland van de goden“ genoemd – is een eilandengroep die uit ongeveer 80 verschillende eilanden bestaat. Het landschap met de alpinen bergvormen, de traditionele vissersdorpen en de witte zandstranden heeft deze archipel wereldberoemd gemaakt. Op de Austvagoya ligt de stad Solvaer, de hoofdplaats van deze eilandengroep. De stadsuitbreiding was alleen op de kleine eilanden mogelijk. Op één van deze eilanden ligt ook ons hotel voor de komende 2 nachten.

Dag 11: 5 Juni - ca. 280 km Lofoteneiland.
Een keertje geen koffers pakken! De Lofoten zijn bekend om de mooie natuur en de vogelpracht. De dagelijks vertrouwde natuurphänomenen lijken op de Lofoten nog duidelijker. We rijden eerst naar het plaatsje Å aan de andere kant van de eilanden groep. Vanaf hier heeft u een schitterend uitzicht over het Dorp Å en de zuidelijke Lofoten Highway. In de rug heeft men de grote Lofotwand, die berg gaat van Vestfjord naar Festland. `s-Middags bezoeken we het Vikingermuseum in Bostadt. De Vikinger waren de eerste bewoners van de eilanden voor de noorse kust. Ze hebben hun plaats in de geschiedenis van Noorwegen verdient. Voordat we terug komen bij het hotel bezoeken we ook nog het oudste dorp van de Lofoten „Kabelvag“.

Dag 12: 6 Juni - ca. 480 km van Svolvær naar Mo I Rana.
Vandaag moeten we vroeger opstaan dan normaal, omdat we de veerboot van Solvær naar Skutvik moeten halen. Vanaf Skutvik rijden we dan rustig verder naar het zuiden naar Fauske en richtig Bodø. Voor Bodø liggen de Saltstraumen het sterkste eb en vloed getij van de wereld. Iedere 6 uur gaat er 400 miljoen kubieke meter water met een snelheid tot 20 knoten (40 kilometer per uur) door de 150 meter brede en 3 kilometer lange verenging die de Saltenfjord en de Skjerstadfjord met elkaar verbindt. De draaikolken kunnen een doorsnee van 10 meter en een diepte van 5 meter hebben. Op de rit verder naar Mo I Rana passeren we weer de Poolcirkel. Het Poolcirkelcentrum ligt op ca. 680 meter en op de grens van het Salttjellet-Svartisen nationaalpark. De Saltfjellet heeft een grote variatie aan dieren en planten. In het Poolcirkelcentrum is een film te zien met verschillende aspekten van de Poolcirkel. In totaal heeft het Poolcirkelcentrum een oppervlakte van 1300 m2. Wij overnachten vanavond in Mo I Rana.

Dag 13: 7 Juni - ca. 500 km van Mo I Rana naar Trondheim.
Ieder die van zalm houdt, kan vandaag volop genieten! Groot deel van deze dag is om verder naar het zuiden te komen. Rond de middag zijn we in Grong bij het zalmaquarium. De rivier Namsen is met zijn zijrivieren de bekendste rivier met de meeste zalmen van Scandinavië. Hier kan men verrukkelijke zalm eten! Laat in de middag bereiken we Trondheim. De stad ligt aan een bocht van de Trondheimfjord dat is omgeven door bossen en velden. Dit was eens de hoofdstad van Noorwegen, hier bezoeken we de Nidaros-Dom, de grootste en prachtigste Sakralbouw van Scandinavië en natuurlijk de Gamle bybrua, de verbinding met het eiland Ora. Ons hotel ligt midden in Trondheim aan het water.

Dag 14: 8 Juni - ca. 300 van Trondheim naar Molde.
We rijden vandaag naar het westen via de E39 naar Kristiansund. Terrassenvormig ligt deze stad op 3 eilanden in de Sund, zo kwam de stad aan zijn naam. Deze handelsplaats werd in 1692 door de Nederlander Jappe Ippes gesticht. Hij wordt ook wel „de vader van de gedroogde vis“ genoemd. Import van de stokvis van de Lofoten en de export is over de hele wereld bekend. Kristiansund heeft de veiligste haven van Noorwegen. Wij zijn rond de middag hier om de stad te bezoeken, eventueel een kleinigheid te eten en van het uitzicht te genieten. `s-Middags rijden we over de landschapsroute Atlanterhavsvegen – dit is een goed voorbeeld van hoe mens en natuur samengaan. De Atlanterhavsvegen werd in 2005 tot het noorse bouwwerk van de eeuw verklaard. De rit gaat langs rijk kustenlandschap, langs de rauwe kust „der Hustadvika“, die altijd een uitdaging was voor de zeevaarders. De oceaan is hier zeer indrukwekkend. De overnachting vandaag is in de fjordenstad Molde omgeven door 222 bergpunten en bekend als „jazzmetropole van het noorden“.

Dag 15: 9 Juni - ca. 200 km van Molde naar Grotli.
Als men over highlights spreekt dan vandaag! Een dag als vandaag is voor vele Noren een bijzondere belevenis. We rijden „de gouden route“, de route die de beide dalen Ottadal en Romsdal met elkaar verbindt. Dit is de mooiste autoroute van Fjordlands. Vanaf Solnes nemen we de veerboot naar Afernes en dan rijden we verder naar Andelnes. Hier gaan we dan naar de Trollstigen. Deze spectaculaire straat, die vanaf 1925 in 11 jaar gebouwd werd, heeft een steiging van 12%. Voorbij aan de waterval de Stigfoss komen we op een hoogte van 852 meter, waar we een schitterend uitzicht hebben. Welkom in de wereld van trollen en legenden! Oppassen dat u niet plotseling een trol tegen komt! Na alle trollen gaat de reis op weg naar de veerboot van Linge naar Eidsdal naar de mooiste Fjord van Noorwegen „de Geiranger“. Via de Adlkersroute naar beneden genieten we van het heerlijke uitzicht over de Geirangerfjord. In Geiranger laten we de bus staan en maken een boottocht over de Geiragerfjord en zien de mooie waterval de „7 zusters“ nog beter. De grootste zusters hebben een valhoogte van 300 meter. De 7 zusters zijn naast de tegenoverliggende waterval „de vrijer“ een natuurattractie van de Geirangerfjord. Na al deze indrukken rijden we nog naar het hoogste punt de Dalsnibba ten zuiden van de Fjord. De Dalsnibba is geliefd door het mooie uitzicht over de Fjord. In ons Hotel in Grotli genieten we van een heerlijk buffet en laten alle indrukken nog een keer de revue passeren.

Dag 16: 10 Juni - ca. 350 km van Grotli naar Flåm.
Na een rit door het Noorse landschap bezoeken we als eerste de staafkerk van Lom. Deze werd in 1270 voor het eerst schriftelijk bekend. Onderzoeken hebben aangetoond dat de oudste kieferhoutdelen uit 1158 stammen en men toen al met de kerk was begonnen te bouwen. Op weg naar de Sognefjell toont zich het landschap van zijn wildste kant. Waar het Hurrunganegebergte naar de hemel rijkt, verandert het landschap compleet. Tot aan Gaupne het eindpunt van deze landschapsroute verloopt deze verder direct langs de Sognefjord. Langzaam steigt de weg tot het hoogste punt op 1434 meter, de hoogste bergpas in het noorden van Europa. Hier zijn de winters streng en verbonden met veel sneeuw tot 10 meter in het voorjaar! Onze rit gaat verder via Skjolden, Gaupne naar Kaupanger. Als het weer het toelaat, gaan we niet door de Laertaltunnel maar over de Aurlandfjelletstraat naar Flam. De rit verloopt van Fjord naar Fjord over het hooggebergte. Het uitzichtplatvorm Stegastein biedt een geweldig vergezicht over het Fjordenlandschap. Het hotel in Flam heeft een eigen bierbrouwerij en liefhebbers kunnen hier verschillende biersoorten proeven.

Dag 17: 11 Juni - ca. 200 van Flåm naar Bergen.
We nemen nu een keer niet de bus maar de trein en wel naar het Mayrdal en terug. Nergens ter wereld is er zo’n steile spoorbaan als de Flåmspoorbaan. De flåmspoorbaan is een van de mooiste en indrukwekkendste ter wereld. Na dit avontuur rijden we door naar Bergen „de koningin van de Fjorden“ de stad met de natuurlijke haven Vagen met de tyske bryggen, met de brug van de oude handelsbetrekkingen hoorde Bergen tot de Hanze steden van Europa.

Dag 18: 12 Juni - ca. 500 km van Bergen naar Oslo.
De Hardangervidda het grootste hoogplateau van Noord Europa, vandaag rijden we er overheen met zijn hoge bergen, diepe, mooie dalen, gletscher, watervallen en blauwgroene Fjorden. Hier bevinden zich ook de grootste wilde rendierstammen. De Voringsfossen is de bekendste waterval van Noorwegen. De watermassa valt hier 145 meter naar beneden. Aan het einde van deze dag komen we in de metropole van Noorwegen „Oslo“. Vanaf de skischans de Holmenkollen heeft u een schitterend panorama over Oslo en zijn Fjord. Hier is ook ons hotel voor de komende 2 nachten.

Dag 19: 13 Juni – Oslo.
Tijdens onze stadsrondrit door Oslo langs alle belangrijke bezienswaardigheden krijgen we een goede indruk van deze mooie stad. Tijdens deze rondrit komen we voorbij aan de gamle Oslo (oude stad) met de hoofdstraat Karl Johans Gate, waar zich ook het paleis van de koning bevindt.Tevens bezoeken we het Vigelandpark en in het centrum ligt het Åkerhus, het stadshuis, het nationaaltheater en de Dom waar de vredesnobelprijs uitgereikt wordt. Later in de middag bezoeken we het Kon-Tiki Museum. Deze prive stichting bevat het originele vlot van de beroemde avonturier Thor Heyendal.

Dag 20: 14 Juni – Oslo.
Onze laatste dag in Noorwegen! De ochtend kunt u nog gebruiken om de laatste inkopen te doen of gewoon van de stad genieten. Eind van de ochtend gaan we naar de Color Line om ons in te schepen voor de verbinding naar Kiel. De overtocht duurt 20 uur en dit schip heeft het karakter van een cruiseschip.

Dag 21: 15 Juni - van Kiel naar Nederland.
Om ca. 10 uur is de aankomst in Kiel, daarna rijden we door Duitsland naar Nederland, waar we hopen aan het einde van de dag aan te komen. Na dit avontuur heeft u heel veel mooie indrukken en bezienswaardigheden van Noord-Europa opgedaan, om nooit meer te vergeten.

Bij deze reis inbegrepen:

• Luxe touringcar
  • Nederlandssprekende reisleider
  • Deskundige chauffeur
  • Overtocht met Finnlines van Travemünde naar Helsinki in een 2-persoons binnenhut
  • Goede typische middenklasse hotels in Skandinavië
  • Halfpension op de hele reis
  • Stadsrondrit in Helsinki
  • Panoramastraat „Trollstigen“
  • Boottocht Geirangerfjord
  • Tocht met de Flåmsbahn
  • Oslo Card (Entree voor alle Musea en bezienswaardigheden)